ارتش آمریکا به دنبال تولید سوخت جت از هوا!

ارتش آمریکا به دنبال تولید سوخت جت از هوا!

فیت استور: نیروی هوایی ارتش ایالات متحده در کوشش برای دسترسی به سوخت در هر زمان و هر مکان، درحال کوشش برای تهیه سوخت جت از هوا است.


به گزارش فیت استور به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ارتش ایالات متحده در اقدامی انقلابی برای انجام عملیات لجستیکی خود و بمنظور تقویت قدرت عملیاتی خود حالا تأیید کرده است که به تحقق هدف و برنامه خود برای توسعه سوخت جت از هوای رقیق نزدیک تر شده است.
نیروی هوایی ایالات متحده در یک بیانیه مطبوعاتی ادعا کرد که یک گام به دسترسی به سوخت در هر زمان و هر نقطه از کره زمین بدون اتکا به تانکرهای سوختی نزدیک شده است.
همه می دانیم که ارتش های دنیا خصوصاً ارتش ایالات متحده از بزرگترین مصرف کنندگان سوخت های فسیلی هستند و هم اکنون درحال تمرکز بر انرژی هسته ای هستند تا نیازهای انرژی خودرا به روشی سبزتر و در نتیجه پاک تر برآورده کنند.
سوخت جت گونه ای سوخت هواپیما است که برای هواگردهای دارای موتور توربینی مانند هواپیماهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ و بالگردهای توربوشفت از آن استفاده می نمایند.
موتورهای توربینی بطور کلی توانایی کاربرد سوخت های نفتی متنوعی را دارند، اما همه گونه های سوخت جت امروزی گونه هایی از نفت سفید هستند که خلوص بالایی داشته و افزودنی هایی برای جلوگیری از خوردگی، زنگ زدن، انجماد در دمای پایین یا اشتعال در دمای بالا، به آنها اضافه شده است.
سوخت مناسب جت بایستی دمای اشتعال بالایی داشته باشد، رسوب نکرده و ایجاد زنگ زدگی نکند، ارزش حرارتی بالایی داشته، ترابری و کار با آن ایمن باشد، به بخش های داغ توربین موتور لطمه نرساند و در هوای سرد نیز به خوبی جریان پیدا کند.
اکنون نیروی هوایی ایالات متحده درحال کار بر روی روش های جایگزین برای تولید سوخت هواپیماهای خود است و در این راستا با شرکتی به نام "توئلو"(Twelve) همکاری کرده است.
این شرکت که برآمده از دانشگاه "استنفورد" است، از دگرگونی کربن برای تولید سوخت از کربن دی اکسید موجود در هوا استفاده می نماید.
این مفهوم تقریباً یک قرن قدمت دارد و در حقیقت می توان آنرا در کتاب های درسی شیمی با عنوان "سنتز فیشر-تروپش" یافت که در آن کربن مونوکسید و هیدروژن در دماهای بالا، هیدروکربن های مایع تولید می کنند که می توانند در حضور یک کاتالیزور بعنوان سوخت استفاده شوند.
"فرآیند فیشر–تروپش"(Fischer–Tropsch process) یا "سنتز فیشر–تروپش" مجموعه ای از واکنش های شیمیایی است که طی آن گاز کربن مونواکسید در واکنش با گاز هیدروژن مجموعه ای از هیدروکربن ها را به وجود می آورد. این روش در تولید سوخت های سنتزی از مواد طبیعی چون زغال سنگ، گاز طبیعی، پسماندهای گیاهی و مواد روان کننده به کار می آید. این پروسه بطور مشترک توسط "فرانس فیشر" و "هانس تروپش" در سال ۱۹۲۳ و در آلمان کشف شد. برای تولید سوخت سنتزی سه مرحله کلی نیاز است: تهیه گاز سنتز، سنتز فیشر- تروپش، جداسازی و بهبود کیفیت محصولات مورد نیاز.
این پروسه که بعنوان سوخت مصنوعی شناخته می شود، به شکل گسترده توسط آلمان در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت و حتی امروزه توسط ارتش ایالات متحده برای ترکیب سوخت های نفتی استفاده می شود.
بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، ارتش ایالات متحده اجازه می دهد تا حداکثر ۵۰ درصد از سوخت مصنوعی را در عملیات های خود ترکیب کند.
سوخت مصنوعی تولید شده توسط شرکت "توئلو" نیز درحال آزمایش است. بااینکه انتظار می رود این آزمایش تا آخر سال جاری ادامه داشته باشد و بعد از آن گزارش مفصلی از یافته ها تهیه و منتشر شود، اما نیروی هوایی ایالات متحده مشتاق است همزمان با آن، مرحله بعدی را که شامل افزایش مقیاس این فناوری است، پیش ببرد.
شرکت "توئلو" می گوید که از نوع جدیدی از کاتالیزور برای ایجاد سوخت مصنوعی خود موسوم به "ای-جت"(E-jet) استفاده می نماید و برخلاف سایر فرآیندهایی که برای این امر به سوخت های فسیلی متکی هستند، این شرکت از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می نماید تا اطمینان حاصل کند که پروسه آن خالی از انتشار کربن است.
این شرکت همین طور ادعا می کند که سوخت مصنوعی آن نسبت به سوخت نفتی پاک تر است و آلاینده های کمتری دارد.
در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده هم اکنون از سوخت تجاری استفاده می نماید و برای انتقال سوخت به هواپیماهای خود به وسایل نقلیه زمینی، آبی و هوایی متکی است، با بهره گیری از فناوری شرکت "توئلو" می تواند بدون نیاز به حضور سوخت در محل، سوخت جت ها را در هر مکانی تولید نماید.
کارشناسان می گویند، انتظار می رود این تلاش نه فقط استفاده از سوخت را در حمل و نقل هوایی بهینه می کند، بلکه بار لجستیکی را که برای حمل و نقل آن نیاز است، می کاهد.
در این بیانیه مطبوعاتی آمده است که این فناوری همین طور می تواند در مناطق خشک که آب کمیاب است نیز به کار گرفته شود و حتی هوا نیز منبعی برای آن باشد.
اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، نیروی هوایی ایالات متحده خواهد توانست از شر تانکرهای بزرگ جمل سوخت برای جت های خود خلاص شود.




منبع:

1400/08/04
21:45:12
5.0 / 5
789
تگهای خبر: شركت , فناوری , كیفیت , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
FitStore