فقدان پیست، چالش اصلی اتومبیلرانی و موتورسواری قزوین

فقدان پیست، چالش اصلی اتومبیلرانی و موتورسواری قزوین

به گزارش فیت استور رشته اتومبیلرانی و موتورسواری در استان قزوین طی سال های اخیر نسبت به اعتبارات خود افتخارات زیادی كسب كرده، ولی كمبود یك پیست و مكان تمرین، مشكلات زیادی را برای این رشته به وجود آورده است.


استان قزوین ظرفیت های بسیار زیادی در رشته اتومبیلرانی و موتورسواری دارد و هرساله تعداد زیادی از سکوهای قهرمانی این رشته در مسابقات مختلف کشوری و چندجانبه به ورزشکاران این استان اختصاص می یابد.
فراهم سازی زیرساخت ها برای توسعه این رشته با عنایت به تنوع زیرشاخه های آن، نقش موثری در توسعه فرهنگی و گردشگری استان قزوین دارد و می تواند رونق اقتصادی، اشتغالزایی و درآمدزایی را برای استان به دنبال داشته باشد.
با توجه به اهمیت این رشته، جذابیت ها و خصوصیت های خاص آن، مصاحبه ای را با محمدرضا لشگری رئیس هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان قزوین ترتیب داده و از مهمترین مشکلات، موانع و چالش های این رشته از وی پرسیده ایم.
ایرنا: مهمترین چالش این رشته در استان چیست؟
متاسفانه رشته اتومبیلرانی و موتورسواری با همه ظرفیت و جذابیت های خود، بیشتر از ۳۰ سال پس از تشکیل هیات هنوز جای ثابتی برای فعالیت موتور سواری و اتومبیلرانی نداشته و تنها محل تمرین این رشته در منطقه باراجین شهر قزوین متعلق به سپاه بوده است.
تمرین موتورسواران استان هم در این مکان در ایام پنجشنبه و جمعه به علت تردد بالای خودرو ها و شهروندان با عنایت به درخواست دستگاه های امنیتی و پلیس تعطیل شده است و موتورسواران هم به علت مشغله کاری، استقبال چندانی برای تمرین کردن در این مکان در ایام شنبه تا چهارشنبه ندارند.


درصدد هستیم دریافت یک زمین را برای راه اندازی مجتمع فرهنگی و ورزشی از مسئولان پیگیری نماییم و یک فضای جامع الشرایط شامل تعمیرگاه، پارکینیگ، تالار پذیرایی، هتل، سوئیت و... را در آن ایجاد نماییم.
برای تحقق این هدف ما حداقل به زمینی با ۵۰ هکتار مساحت نیاز داریم که ۲۵ هکتار آن صرف راه اندازی پیست برای این رشته و مابقی برای فضاهای تفریحی و گردشگری از قبیل رستوران، تعمیرگاه و محل اسکان اختصاص پیدا کند.
ایرنا: تحقق این هدف احتیاج به بودجه دولتی دارد یا اینکه از منابع دیگر پیشبینی های لازم صورت گرفته است؟
بالتبع اگر بودجه دولتی داشته باشیم می توانیم طرح را کامل تر و سریعتر محقق نماییم ولی با عنایت به کمبود اعتبارات و مضایق مالی باید به فکر اسپانسر و حامی مالی برای این طرح باشیم که آن هم نیازمند ایجاد جاذبه برای سرمایه گذاری و فراهم سازی تضمین لازم برای بازگشت سرمایه است.
همچنین می توانیم این طرح را به صورت مرحله به مرحله و فاز بندی با جذب چندین سرمایه گذار پیش برد که البته این امر هم مستلزم، واگذاری زمین در منطقه ای با جاذبه های بالا است.
در این راستا تا به امروز چندین جلسه با معاون سیاسی استاندار، فرماندار قزوین و مدیر کل سیاسی و انتخابات استان برگزار کرده و پلان و حداقل نیازهای طرح را با آنها در میان گذاشته ایم.
ایرنا: آیا رشته کارتینگ در استان فعال است؟
کارتینگ را بعنوان مادر رشته های اتومبیلرانی معرفی می کنند و علاقه مندان می توانند آنرا به دو شکل رنتال و حرفه ای تا سرعت ۷۰ و ۱۸۰ کیلومتر در ساعت تجربه کنند.
متاسفانه، نبود این رشته در استان محسوس است و ورزشکاران ما با عنایت به فراهم نبودن زیرساخت های آن در قزوین به تهران مراجعه نموده و هزینه های بالایی هم پرداخت می کنند.


اگر زیرساخت این رشته را در استان ایجاد نماییم بطور قطع برای استان جاذبه دارد و نقش موثری در جذب گردشگر ورزشی، اشتغال، گردشگری و معرفی فرهنگ قزوین ایفا می کند.
هدف ما از ارائه این طرح ها این است که ورزش را از حالت هزینه بر به حالت درآمدزا تبدیل نماییم تا علاوه بر تأمین هزینه خود، سبب اشتغال، جهش تولید و رونق اقتصادی بشود.
قزوین رتبه اول گردشگری کشور را در تعداد آثار باستانی ثبت شده دارد و می توانیم از اهرم ورزش بهره برده و با جذب گردشگر ورزشی برای رونق اقتصادی استان تلاش نماییم.
ایرنا: آیا رشته های دیگر اتومبیلرانی هم از جاذبه های لازم برای توسعه گردشگری استان برخوردار هستند؟
بله، خیلی از رشته های ما از قبیل اسلالوم، آفرود و رالی شهری می تواند به صورت خانوادگی برگزار گردد که کمتر در رشته های دیگر چنین چیزی را شاهد می باشیم.
می توان از این ظرفیت برای برگزاری مسابقات چندجانبه و کشوری به میزبانی استان بهره برد و آغاز و آخر هر مسابقه را جلوی یک اثر تاریخی قرار داد که نقش موثری در معرفی فرهنگ قزوین و توسعه گردشگری استان ایفا می کند.
ایرنا: آیا مدیران استان، همکاری لازم را در اجرای طرح های هیات دارند؟
متاسفانه فقدان دید ورزشی و مطالعه ورزش سبب شده است که همکاری لازم را از برخی مدیران و مسئولان استان در مورد اجرای این طرح ها شاهد نباشیم.
این درحالی است که الان ورزش، چهارمین صنعت دنیا است و پول های هنگفتی در وزش جابه جا می شود که در صنعت نفت، هوافضا، سلاح سازی و هواپیمایی نیست.
ایرنا: آماری از تعداد ورزشکاران این هیات ارائه کنید:
حدود ۲۶۰ موتورسوار در رشته کراس، اندرو و موتورریس داریم ولی متاسفانه دارندگان موتورهای سنگین در استان فضا ندارند و موتورهایی را که با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خریده اند به محض خروج از پارکینیگ توسط پلیس بازداشت و جریمه می شوند.
با توجه به جذابیت های این رشته، ظرف دوسال اخیر ۲۵ موتورسوار خانم به ورزشکاران هیات اضافه شدند و طی کمتر از ۹ ماه، قهرمانان جدیدی به سطح کشور معرفی کردیم.


در حوزه اتومبیلرانی هم چندین رشته از قبیل رالی، اسلالوم، سافاری و آفرود فعال است و حدود ۴۰۰ نفر در این رشته ها فعالیت دارند.
رشته اتومبیلرانی و موتورسواری در استان مظلوم واقع شده است و نیروهای کارآمد و توانمندی دارد که می توان از ظرفیت آنها در مدیرت و کنترل حوادث مختلف از قبیل اطفای حریق و... بهره برد.
ایرنا: کار ثبت رکورد کوچکترین آفرودکار ایران در کتاب گینس که از استان قزوین است به کجا رسید؟
ثبت رکورد در کتاب گینس در هر رشته ای بر عهده فدراسیون ورزش های همگانی است و ما برای ثبت رکورد این ورزشکار قزوینی با فدراسیون مربوط مکاتبه کردیم.
فدراسیون همگانی در پاسخ نامه ما اعلام نمود که چون رشته تخصصی است داوران و نیروی لازم را ندارد که ما قبول کردیم داوران، عوامل و طراحان پیست را تأمین نماییم.
بعد از طراحی پیست، کار ثبت رکورد این ورزشکار در بهمن ماه سال ۹۸ با حضور خانواده اتومبیلرانی و نمایندگان فدراسیون ورزش های همگانی در پیست باراجین انجام شد و این اتومبیلران قزوینی موفق شد در یک دقیقه و چند ثانیه مسیر طراحی شده را بپیماید و گواهی آن ثبت و ضبط شد.
حال منتظر این هستیم که فدراسیون ورزش های همگانی گواهی تایید را به فدراسیون اتومبیلرانی ایران و جهان ارسال نماید تا ثبت این رکورد به نام ورزشکار قزوینی صورت گیرد و باید پیگیری های لازم در این حوزه صورت گیرد.
ایرنا: گوشه ای از افتخارات ورزشکاران این رشته را تشریح کنید:
قزوین مهد اتومبیلرانی و قطب موتورسواری کشور بوده و از قدیم قهرمانان زیادی را به کشور معرفی کرده است.
پارسال ۲ بار میزبانی مسابقات کشوری را در آفرود و سافاری داشتیم و با اقتدار در هر دو رشته و هر دو کلاس همگانی و حرفه ای قهرمان شدیم.
جزو سه استان برتر کشور در اسلالوم بانوان و آقایان هستیم و سال قبل در موتورسواری کراس زنان و مردان به صورت تیمی قهرمان شدیم.
هم در رده پیشکوستان و هم نوجوانان قهرمان داریم و هم بانوان استان در مسابقات مختلف به روی سکو رفته اند.
در رالی هم ورزشکاران خیلی قوی داریم که هر ساله قاطبه آنها روی سکو می روند و برای استان افتخار آفرینی می کنند.
ایرنا: آیا ورزشکاران هیات در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی دیگر هم شرکت دارند؟
بله، همچون این موارد می توان به برگزاری رژه موتوری از مزار شهدا تا مزار شهدای گمنام فدک در سالروز عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر، جمع آوری قریب به یک و نیم میلیارد تومان کمک های مردمی و توزیع آنها با ماشین های هیات در ۱۳۶ روستای سیل زده استان لرستان، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا در روز ورود حضرت امام در ۱۲ بهمن و انتقال صندوق های دریافت رای در مناطق صعب العبور الموت، کوهین و طارم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره نمود.


در بحث شیوع کرونا هم باز ورزشکاران هیات خوش درخشیدند و از هشتم اسفندماه با ماشین های خود روزانه هشت تا ۱۰ هزار لیتر را تا پاسی از شب با خودرو های خود در خیابان ها و مراکز درمانی سمپاشی و ضدعفونی کردند.
در جمع آوری کمک های مومنانه هم با کمک بسیج ۴۵۰ بسسته معیشتی تهیه و بین افراد نیازمند که در این زمان تحت تأثیر قرار گرفته بودند توزیع شد.


1399/05/11
15:06:55
5.0 / 5
1424
تگهای خبر: امنیت , تخصصی , تیم , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
FitStore